“Een correcte analyse van data is cruciaal voor het marketingproces van jouw bedrijf!”

We kennen het begrip NIVEA allemaal. Natuurlijk ken je het merk, maar ken je de afkorting ook? NIVEA staat voor "Niet Invullen Voor Een Ander". Dit houdt in dat het gevaarlijk is om voor een ander in te vullen hoe hij of zij zicht voelt. Je kan namelijk vanuit jouw eigen perspectief gaan denken en een verkeerde conclusie trekken. Dit kan zomaar het einde beteken voor de connectie met jouw klanten en doelgroep. Ook met data is dit het geval. Tijdens het analyseren stuit je misschien op overeenkomsten, verschillen en aanwijzingen over een trend in het klantgedrag. Het is echter van belang om deze aanwijzingen vervolgens te vertalen naar een plan om de band met jouw klanten te versterken. Een goede strategie sluit vrijwel altijd aan op de verwachtingspatronen van grotere groepen, zelden op die van een individu. 

Hoe meer data, des te groter de kans dat jij begrijpt hoe jouw klant denkt. Na een langere tijd is het zelfs mogelijk dat de klant zijn of haar mening meevormt met jouw bedrijf. Dit is het punt waarop je merkloyaliteit hebt bereikt. Een comfortabele positie, die ondanks de sterke band onderhevig is aan verandering. Denk bijvoorbeeld aan de casus van de V&D. Het oudste warenhuis van Nederland ging ten onder door een belangrijke verandering in de markt, namelijk het begrip "online" warenhuis. Opeens was elk product beschikbaar via online kanalen. De directie heeft lang volgehouden dat mensen "wilde blijven winkelen". Nu bleek al gauw dat dit niet het geval was en de verandering kwam te laat om V&D te redden. Een goede marketingstrategie houdt rekening met onverwachte veranderingen in de markt. 


Hoe speelt Ycink in op de markt?

Ycink analyseert het gebruikersgedrag voor jouw bedrijf. Beweegt de groep naar links of rechts, is er een opwaardse of neerwaardse spiraal, hoe vaak vindt er communicatie plaats. Dit zijn allemaal indicatoren van de gezondheid van jouw marketing en bedrijf. Het is dus noodzakelijk om hier vroeg op in te spelen. In het geval van opwaardse trends is het nodig om de bedrijfscapaciteit te verhogen, bij een omslag is het belangrijk om de klant te behouden. Door regelmatige analyse is het mogelijk om altijd de keuzes met de hoogste slagingskans te maken. Wil jij weten hoe jij meer online succes kan behalen? Laten wij samen eens kijken naar jouw data!